Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych to instrumenty finansowe stworzone w celu wspierania marketingu, zwiększania spożycia oraz promocji polskich produktów rolnych i żywnościowych. Mogą z nich korzystać ogólnokrajowe organizacje producentów oraz przetwórców działające na terenie Polski.

Kto może ubiegać się o środki?

O dofinansowanie mogą starać się:

  • organizacje zrzeszające producentów lub przetwórców towarów objętych funduszami,

  • organizacje branżowe i międzybranżowe, jeśli ich cele statutowe są zgodne z ustawą o funduszach promocji.

Na co można przeznaczyć środki?

Fundusze finansują m.in.:

  • kampanie promocyjne i informacyjne,

  • udział w targach i wystawach,

  • badania naukowe i rynkowe,

  • szkolenia dla producentów i przetwórców,

  • działalność organizacji branżowych na arenie międzynarodowej,

  • tzw. wkład własny w projektach współfinansowanych z funduszy UE.

Rodzaje funduszy

Obecnie funkcjonują fundusze promocji:

  • mleka,

  • mięsa wieprzowego, wołowego, końskiego, owczego i drobiowego,

  • ziarna zbóż i przetworów zbożowych,

  • owoców i warzyw,

  • ryb,

  • roślin oleistych (od 1 kwietnia 2025 r. uwzględniający również słonecznik).

Kto jest zobowiązany do wpłat?

Do wpłat zobowiązani są przedsiębiorcy działający w branżach: uboju, skupu, przetwórstwa, połowu ryb czy uprawy roślin oleistych. Wysokość wpłat wynosi najczęściej 0,1% wartości netto towaru, a dla roślin oleistych 0,2%.

Terminy i nowe obowiązki

  • Wpłaty należy naliczyć w ciągu 14 dni od wystawienia faktury VAT.

  • Deklaracje (formularz Fpz_f1) oraz wpłaty należy złożyć do 25. dnia miesiąca po zakończeniu kwartału.

  • Uwaga! Od 1 kwietnia 2026 r. deklaracje będą składane wyłącznie elektronicznie przez portal eRolnik z użyciem podpisu elektronicznego.

Gdzie szukać informacji?

Szczegóły dotyczące funduszy dostępne są na stronie: www.gov.pl/kowr
Telefoniczny Punkt Informacyjny: (22) 376 76 76